Met de inwerkingtreding van de Wabo is een deel van de natuurtaken van provincies en ministeries overgedragen naar de gemeenten. Het gaat zowel om de vergunningverlening als het toezicht en de handhaving van de Natuurbeschermingswet en de Flora- en faunawet. Doordat beide wetten ‘aanhaken’ aan de Wabo, zijn de gemeenten bevoegd voor een terrein waar ze relatief weinig kennis en expertise voor in huis hebben.
De Milieudienst Kop van Noord-Holland en de gemeenten Texel, Hollands Kroon en Schagen hebben Sigrid Schut Consulting en Arena Consulting gevraagd het proces te optimaliseren en de kennis bij de betrokken medewerkers te vergroten.
Gemeenten dienen op verschillende manieren en vanuit verschillende rollen rekening te houden met de bescherming van natuurgebieden en plant- en diersoorten:
· Initiatiefnemer (realiseren van ruimtelijke projecten)
· Kadersteller (bijvoorbeeld opstellen van bestemmingsplannen)
· Vergunningverlener (toetsing aan vigerende kaders)
· Beheerder (beheren en onderhouden van de openbare ruimte)
· Handhaver (houden van toezicht op voorschriften uit vergunningen, bestemmingsplannen en eventueel Natura 2000 beheersplannen)
In deze opdracht ligt de focus op de rol van de gemeente als vergunningverlener op grond van de Wabo.
Bij de realisatie van initiatieven wordt de bescherming van natuurgebieden en plant- en diersoorten vaak als vertragende factor in de procedure gezien. Gemeenten ervaren een innerlijke tegenstrijdigheid bij de uitvoering van haar taken; aan de ene kant wil zij de aanvrager zo snel mogelijk van een omgevingsvergunning voorzien gezien de grote belangen van de aanvrager, aan de andere kant dient zij procedures volledig en juist te doorlopen. Juist de aanhaking van de Natuurbeschermingswet en de Flora- en faunawet en de daarmee samenhangende verlenging van de proceduretermijn, wordt vaak ervaren als administratieve last.
Door de adviseurs worden drie resultaten opgeleverd:
- Factsheets (1) Flora en Fauna en (2) Natuurbescherming voor frontoffice medewerkers. De factsheets bevatten een korte inhoudelijke reflectie over de natuurwetgeving (Flora- en Faunawet en Natuurbeschermingswet), met links naar meer gedetailleerde informatie, een beschrijving van de rol van gemeenten bij deze wetgeving en een checklist op hoofdlijnen om eenvoudig te kunnen bepalen of gegevens ontbreken bij een ingediende aanvraag Wabo.
- Processchema’s (1) Flora en Fauna en (2) Natuurbescherming voor backoffice medewerkers. De schema’s beschrijven stap voor stap de werkwijze die medewerkers dienen te volgen bij de behandeling van aanvragen met activiteiten die de natuur mogelijk verslechteren of verstoren. Tevens is concrete praktische informatie opgenomen.
- Een doorkijk op managementniveau, met een schets van voorziene toekomstige wijzigingen in wet- en regelgeving en gevolgen voor de gemeentelijke praktijk en aanbevelingen op welke wijze hiermee als gemeenten om te gaan.
Het project is door Arena Consulting uitgevoerd in samenwerking met Sigrid Schut Consulting.
Meer informatie:
John Rayer