Een efficiënte overheid zet haar formatie en financiën in op de meest risicovolle en prioritaire aspecten. In VTH-beleid leggen provincies en gemeenten vast welke aspecten dit voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving zijn, welke doelstellingen ze wil bereiken en op welke wijze ze dit wil borgen. Daarmee is de overheid ‘in control’.
De inzet van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) voor de fysieke leefomgeving gaat de komende jaren veranderen. Nieuwe wet- en regelgeving zoals de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging bouwen stellen andere en nieuwe eisen aan de inrichting en de inzet van VTH-instrumenten. Arena Consulting helpt gemeenten bij het maken van keuzes en uitwerken van het VTH-beleid, uitvoeringsprogramma, jaarverslag en beleidsevaluatie.
Daarbij komt ook de vraag op tafel wat het VTH-instrumentarium kan bijdragen in het realiseren van nationale, regionale en lokale ambities. Denk aan de opgaven op het terrein van energietransitie, circulaire economie en duurzaam bouwen.
VTH-beleid is wettelijke verplichting
Gemeenten zijn op grond van de Wabo verplicht om over een actueel en volledig VTH-beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving te beschikken. Voor de zogenaamde basistaken Milieu geldt nog een specifieke verplichting, namelijk een uniform beleid voor het gehele grondgebied van de Omgevingsdienst. Veel gemeenten en provincies vernieuwen momenteel hun VTH-beleid.
Omgevingsdiensten
Naast VTH-beleid en de Omgevingswet is Arena Consulting ook betrokken bij de omgevingsdiensten. Hier werken we aan schaalvraagstukken in het werkveld milieu, bouwen en RO. Onze adviseurs zijn thuis in de wereld van omgevingsdiensten en regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s).
Wat maakt de aanpak van Arena uniek?
Op maat proces en resultaat
Veel kennis van de (wettelijke) eisen, waardoor het resultaat glansrijk de interbestuurlijke toets doorstaat
Beleid anticipeert op Omgevingswet
Brede omgevingsanalyse: niet alleen vanuit problemen en risico’s, maar juist vanuit maatschappelijke vraagstukken en bestuurlijk ambities
Ervaring met sectoraal (milieu, bouwen, APV, etc.), doelgroepgericht en gebiedsgericht beleid.
Doorwerking van beleid centraal in programma’s, uitvoering, monitoring, verslaglegging en evaluatie
We zien beleid niet als eenmalige exercitie, maar als structurele schakel in proces
De Friese bestuurders wensen te beschikken over een uniform uitvoerings- en handhavingsbeleid (VTH-beleid) voor de basistaken en een risicomodel. Het risicomodel is een hulpmiddel om invulling te geven aan meer risicogericht (en informatie gestuurd) werken en moet gegevens leveren voor het jaarlijks uitvoeringsprogramma van omgevingsdienst FUMO. Niet alleen om te voldoen aan de wettelijke verplichting…
Het is een vereiste dat het bevoegd gezag een beleidsplan vaststelt voor vergunningverlening, toezicht en handhaving en instrumenten inzet die de beleidscyclus borgen. Voor enkele opdrachtgevers hebben we, zelfs met de corona-maatregelen, al flinke stappen gezet.
Op 1 januari 2019 is de gemeente Beekdaelen ontstaan door een herindeling van de voormalige gemeenten Nuth, Onderbanken en Schinnen. We begeleiden bij het opstellen van het beleidsplan voor de fysieke omgeving. Dit is een interactief proces met werksessies met de medewerkers van de gemeente en met ondernemers, inwoners en belanghebbenden. Doel is om een…
Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.