De provincie Limburg heeft besloten om de uitvoeringstaken in het omgevingsrecht onder te brengen bij de RUD’s. Dit is in lijn met de filosofie van ToekomstVast Limburg om te komen tot een meer slagvaardige en flexibele organisatie, gericht op concrete resultaten en (maatschappelijke) effecten. Een gevolg is dat de provincie bij de aansturing van de uitvoering meer op afstand komt te staan. Een goede invulling van het opdrachtgeverschap is daarvoor essentieel. Het opdrachtgeverschap is de verbindende schakel die moet borgen dat prestaties en kosten van de uitvoering door de RUD’s in balans blijven met de beleidsmatige en financiële provinciale kaders. De provincie heeft Arena Consulting gevraagd het opdrachtgeverschap verder uit te werken.
Opdrachtgeverschap is meer dan de formaliteit van het wegzetten van een verplichting. Via het opdrachtgeverschap wordt in de beleidscyclus de verbinding gelegd tussen beleid en uitvoering. Het opdrachtgeverschap moet borgen dat a) de prestaties van de uitvoering bijdragen aan provinciale ambities, dat b) de uitvoering binnen de financiële kaders plaatsvindt, dat c) innovatie plaatsvindt bij de uitvoering van taken en dat c) door monitoring van de uitvoering en de effecten daarvan de provincie zicht houdt op de doelmatigheid en doeltreffendheid van haar beleid. De RUD’s hebben als opdrachtnemer belang bij een goed opdrachtgeverschap: naarmate de verwachtingen over en weer duidelijker zijn, de rollen over en weer worden gerespecteerd en de zakelijke en bestuurlijke relatie voldoende worden gescheiden, kan de opdrachtnemer slagvaardiger werken. De RUD’s zijn daarbij als verbonden partijen bijzondere opdrachtnemers waarmee een provincie een andere relatie heeft dan met marktpartijen. Naar de samenleving toe creëert goed opdrachtgeverschap (en opdrachtnemerschap) ook transparantie en daarmee legitimatie voor bestuur en organisatie van de overheid. Zowel maatschappelijk als politiek (democratische controle).
Arena Consulting werkt voor de provincie de inrichting van het opdrachtgeverschap richting RUD’s uit. Aandachtspunten daarbij zijn:
– de opbrengsten van het opdrachtgeverschap
– de aard en de omvang van de opdracht
– de kernprocessen bij opdrachtgeverschap
– de ‘knip’ in processen tussen provincie en RUD’s
– de verschillende rollen en posities van de provincie rond de RUD’s en het opdrachtgeverschap
– de relatie met de RUD’s en gemeenten (waaronder accountmanagement)
– de organisatie en kosten van het opdrachtgeverschap
De uitwerking moet daarbij model kunnen staan voor andere terreinen waarbij de provincie taken door verbonden partijen laat uitvoeren. Bij de uitwerking zijn zowel de interne oraganisatie, de RUD’s als – op onderdelen – de gemeenten als mede eigenaar van de RUD’s betrokken.
Meer informatie:
John Smits