De regio Brabant Noord heeft medio 2010 Arena Consulting gevraagd de projectleiding te doen voor de verkenning van de contouren van de RUD. In de verkenning zijn met alle instanties (gemeenten, provincie, waterschappen en RMB) één of meer gesprekken gevoerd op bestuurlijk en ambtelijk niveau. De verkenning is inmiddels afgerond en er is in grote lijnen bestuurlijke overeenstemming over de grondvorm van de RUD.
De verkenning laat zien dat – ook los van de discussie over RUD’s en kwaliteitscriteria – vrijwel alle gemeenten zich buigen over de toekomstige organisatie van de VTH-taken. Meestal ook geplaatst in een breder perspectief van organisatieontwikkeling. Uit de verkenning blijkt dat alle gemeenten meerwaarde zien in het verdergaand samenwerken. De meerwaarde kan daarbij per gemeente wel bij verschillende zaken liggen (oplossen specifieke knelpunten, minder kwetsbare organisatie, invullen regie-model, doelmatiger werken etc.).
Op basis van de verkenning zijn randvoorwaarden voor de RUD geformuleerd, zowel wat de aard en bepaling van het takenpakket betreft als wat de organisatie betreft.
Samengevat zijn de belangrijkste:
– focus op milieuwinst en verbeteren van de dienstverlening
– het bevoegd gezag houdt de bestuurlijke regie
– de schaal van organiseren moet in balans zijn met de schaal van de opgaven
– waar mogelijk voortbouwen op het goede dat er al is (laag houden transactiekosten)
– moet passen binnen bredere ontwikkelingen organisatie openbaar bestuur
– niet alleen gezamenlijke maar ook eigen organisatie moet robuust kunnen zijn en blijven
– organisatie is bugettair neutraal ten opzichte van 2010 (en waar mogelijk efficiënter)
– er is sprake van een groeimodel
De RUD Brabant Noord wordt in beginsel opgezet als een complementaire organisatie, bestaand uit een bestaande gezamenlijke dienst (RMB) en de centrumgemeente ’s-Hertogenbosch. Deze uitvoeringseenheden zijn juridisch autonoom, maar professioneel en operationeel verweven: waar nodig wordt gebruik gemaakt van elkaars capaciteit en expertise en er komt een harmonisatie van protocollen en formats. Samen kunnen zij een organisatie van 100-150 fte voor de uitvoering van het milieudeel van de VTH-taken op de been brengen.
De RUD heeft drie kernopdrachten:
– aanpak ketenvraagstukken en milieucriminaliteit
– ondersteuning uitvoering milieudeel VTH-taken bij BRZO- en IPPC-bedrijven
– faciliteren innovatie organisatie en aanpak VTH-taken en verzorgen coördinatie en afstemming
Lees meer:
Daarnaast accommodeert de RUD instanties die ook andere taakonderdelen dan milieu willen onderbrengen.
Wat betreft de ondersteuning van de uitvoering van de BRZO-bedrijven wordt gekozen voor opschaling op provinciaal niveau (en regio Zuid-Nederland). Ook de aanpak van ketenvraagstukken en milieucriminaliteit wordt zo mogelijk provinciaal opgeschaald.
Het huidige SEPH wordt in de RUD-structuur geïntegreerd: programmering en uitvoering zijn niet los van elkaar te zien. Bovendien wordt het SEPH getransformeerd tot een innovatie- en coördinatievoorziening voor de uitvoering van de VTH-taken als geheel.
Bestuurlijk wordt de RUD afgedekt met een bestuursovereenkomst en bilaterale overeenkomsten tussen dienstverleners en opdrachtgevers. Een bestuurlijke regiegroep is verantwoordelijk voor de bestuurlijke aansturing van en het toezicht op de RUD. De dagelijkse leiding ligt bij de twee directeuren van de uitvoeringsstations.
Belangrijkste voordelen van de constructie zijn de lage transactiekosten en flexibiliteit terwijl aan de andere kant welk kan worden voldaan aan eisen van robuustheid en er ook geen sprake is van vrijblijvendheid.
Het is de bedoeling dat de grondvorm die 2 februari 2011 de instemming heeft gekregen van het regionale portefeuillehoudersoverleg, in het tweede en derde kwartaal van 2011 wordt vertaald in een inrichtingsplan. Daarin worden onder meer de concept-bestuursovereenkomst, de systematiek van kwaliteitsborging en de exacte organisatorische aanhaking van het team ketenvraagstukken en milieucriminaliteit en de innovatievoorziening uitgewerkt. Verder vindt dan een financiële en organisatorische doorrekening plaats. Op basis daarvan moet een definitief besluit worden genomen over de oprichting van de RUD.
Meer informatie:
John Smits