Een kritische organisatie monitort haar verbeterpunten en communiceert over de resultaten en de vervolgacties. Het kwaliteitsmanagementsysteem VTH geeft inzicht in de voortgang van de kwaliteitsambities van uw organisatie. Het instrument wordt met succes gebruikt door verschillende overheden.
Waarom een kwaliteitssysteem?
Doen we de goede dingen? En doen we de dingen goed? Om kwaliteit te kunnen leveren, dient de interne organisatie op orde te zijn. Een goed kwaliteitssysteem stimuleert de verbetering en borgt de continuïteit en uniformiteit in een organisatie.
Veel kwaliteitssystemen hebben een beperkte scope. Zo is ISO-certificering primair gericht op processen, BIA op de informatievoorziening, accountscontrole op financiën en een kwaliteitsmeting kritieke massa op deskundigheid en continuïteit van medewerkers. Het door Arena Consulting ontwikkelde kwaliteitsmanagementsysteem combineert het beste van bestaande kwaliteitssystemen in één monitorings- en rapportage instrument.
Kwaliteit borgen
Uw opdrachtgevers, ketenpartners en andere stakeholders verwachten dat u kwaliteit levert.
Voor iedere organisatie is ‘kwaliteit’ echter anders te definiëren. Kwaliteit ontstaat binnen de dynamiek tussen verwachtingen, afspraken en feitelijke levering van dienstverlening.
Door ambities en de voortgang ervan te meten krijgt u beter zicht op de kwaliteit van uw dienstverlening. Voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving is in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) de eis opgenomen dat de gemeente, provincie en omgevingsdienst kwaliteitsdoelen vaststelt en de kwaliteit daarvan borgt.
Organisatiebreed kwaliteitssysteem VTH
Het kwaliteitsmanagementsysteem VTH is gebaseerd op het OverheidsOntwikkelModel (OOM) en ziet organisatieontwikkeling als een continu proces dat in elke fase van een organisatie speelt. In dat ontwikkelproces spelen verschillende, elkaar beïnvloedende factoren een rol. Deze factoren moeten goed op elkaar worden afgestemd om tot een evenwichtige ontwikkeling van de organisatie te komen.
Één kwaliteitssysteem voor uw organisatie
Het model bestaat uit zes organisatiegebieden (linkerzijde van het figuur hieronder), vier resultaatgebieden (rechterzijde van het figuur hieronder) en het veld ‘leren en verbeteren’.
De adviseurs van Arena bepalen samen met u de normstelling voor ieder van de zes organisatiegebieden én de vier resultaatgebieden.
De adviseurs van Arena bepalen samen met u de normstelling voor ieder van de zes organisatiegebieden én de vier resultaatgebieden. Hiervoor kan geput worden uit normen die andere overheden hanteren. Normen kunnen gebaseerd zijn op:
- Wettelijke kaders, bijv. uit Wabo, APV, Wet gemeenschappelijke regelingen
- Richtlijnen, bijv. uit Kwaliteitscriteria 2.2 of ISO17025
- Wensen van opdrachtgevers, bijv. uit uitvoeringsprogramma
- Ambities van de organisatie zelf, bijv. uit Visiedocument, Jaarplan, Afdelingsplan Informatiebeleidsplan en Begroting.
Visualisatie van metingen
De normen worden geconcretiseerd in indicatoren. Per indicator wordt zo objectief mogelijk een score gegeven. Dit leidt tot een totaalscore per indicator én een totaalscore per organisatie- en resultaatgebied. Onderstaand voorbeeld figuur visualiseert de resultaten van de metingen.
Rapportage met verbeterdoelen
Arena Consulting besteedt in haar rapportage vooral aandacht aan de verbetermogelijkheden, zodat u verbeterdoelen en -acties kunt benoemen in een jaarplan of een kwaliteitsprogramma.