Leidt de Omgevingswet tot een hernieuwde discussie over het takenpakket en de positie van Omgevingsdiensten? Het zou zo maar kunnen. Maar wat is de huidige situatie? Arena Consulting onderzocht de aard en omvang van het takenpakket van de OD’s in Nederland. In een aantal korte publicaties informeren we u hierover. In deze – derde – publicatie gaan we in op het taakvolume van OD’s en wat de invloed van de Omgevingswet hierop is. In de laatste publicatie staan we stil bij het toekomstperspectief van OD’s in het Omgevingswettijdperk.
Laat ons weten als u vragen, opmerkingen of toevoegingen heeft. Dan verwerken we dit in de laatste publicaties.
Lees hier deel 1 van het artikel – De Omgevingswet en het huidige takenpakket van Omgevingsdiensten
Omzet OD’s: bijna een half miljard euro
In de eerste publicatie constateerden we dat er grote verschillen bestaan in het takenpakket van de Omgevingsdiensten (OD’s) en dat de meeste OD’s vooral milieudiensten zijn. In de tweede publicatie concludeerden we dat slechts 5% van de gemeentelijke bouwtaken door OD’s worden uitgevoerd. En dat – op een enkele uitzondering na – het gemeentelijke takenpakket van de OD’s niet is gewijzigd sinds de oprichting.
Op basis van de begrotingen 2017 bedraagt de omzet van de OD’s € 450 mln . Dit is het totaal voor alle opgedragen taken, dus niet alleen de wettelijk verplichte basistaken. De grootste is de DCMR Rijnmond met een omzet van € 57 mln, de kleinste is de OD Noord-Veluwe met een omzet van € 3,9 mln. De verdeling van de € 450 mln over de type taken ziet er als volgt uit.
OD’s sterk afhankelijk van provincie als opdrachtgever
Een kwart van de omzet van de OD’s komt voor rekening van de provincies.
Het aandeel van de provincies is € 117 mln. Dit aandeel was een paar jaar geleden nog groter. De bevoegdheidsherverdeling heeft ertoe geleid dat € 47 mln is overgeheveld van het provinciefonds naar het gemeentefonds. Er zijn vier OD’s die voor 50% of meer van de omzet afhankelijk zijn van de provincie.
Invloed Omgevingswet op omzet OD’s
In de 2e publicatie over de bouwtaken constateerden we al dat met de Omgevingswet sprake zal zijn van verschuiving van vergunningverlening naar toezicht & handhaving en er een andere rolinvulling van de VTH-ers gevraagd wordt. Dit leidt echter niet tot een omzettoename, misschien zelfs wel een afname. Of er ook meer taken aan de OD’s worden opgedragen, bijvoorbeeld bouwtaken, is koffiedik kijken. In onze optiek hangt dit minder samen met de Omgevingswet maar is van andere factoren afhankelijk, met name het presteren van de OD zelf. We zien kansen voor OD’s die in staat zijn om (op maat) te adviseren over lokale en regionale implicaties van majeure maatschappelijke ontwikkelingen zoals energietransitie, circulaire economie, gezondheid, gasloos bouwen e.d. Voor een stabilisatie of juist groei van de omzet lijkt een tweesporen- benadering zinvol: optimaliseren van de basisdienstverlening (VTH) en investeren in kansrijke adviesthema’s (energie, duurzaamheid, lucht/stof e.d.).
Meer informatie: Frank van Nijkerken
Lees hier deel 1 van het artikel – De Omgevingswet en het huidige takenpakket van Omgevingsdiensten
Meer weten over de Omgevingswet 2022?