Tijdens een werkconferentie op 11 december 2007 hebben de portefeuillehouders en gemeentesecretarissen van de gemeenten De Wolden, Meppel. Hoogeveen, Westerveld en Midden-Drenthe de intentie uitgesproken om de samenwerking op het terrein van integrale handhaving te versterken. Vanaf 1 december 2010 is de Handhavingsdienst Zuidwest Drenthe (HHD) gestart. De samenwerking heeft betrekking op de fysieke leefomgeving inclusief alle veiligheidsaspecten. Arena Consulting verzorgde de procesbegeleiding voor de inrichting van de dienst.
De inwoners van de vijf gemeenten zullen in eerste instantie niet veel merken van dit samenwerkingsverband. Er is voor gekozen om de dienst geen eigen huisstijl, website en briefpapier en dergelijke te geven: de dienst werkt onder de vlag van de vijf gemeenten.
De meeste activiteiten zijn vooral intern gericht en spelen zich nog even achter de schermen af. In de loop van 2011 zullen medewerkers van de dienst in het hele werkgebied hun werk kunnen doen. Het kan dan gebeuren dat bijvoorbeeld een milieucontrole in Hoogeveen wordt uitgevoerd door een medewerker van de gemeente Westerveld.
De dienst is ingericht volgens het ‘franchisemodel’. “Franchising is een vorm van intensieve samenwerking tussen zelfstandige organisaties door onderlinge uitwisseling van elkaars deskundigheid, kennis en capaciteit. Voor de specialistische vraagstukken bij handhaving wordt één back-office ingesteld – namelijk de franchise organisatie – voor de gezamenlijke uitvoering”.
De HHD telt ongeveer 55 medewerkers die de handhaving nu bij elke gemeente apart uitvoeren. Iedereen blijft in dienst van de eigen gemeente, maar wordt voortaan aangestuurd door het hoofd van de Handhavingsdienst. De toezichthouders blijven werken vanuit de vijf gemeentehuizen. De standplaats voor de ondersteunende functies – de juristen en de juridisch-administratieve medewerkers – is het gemeentehuis van Meppel. De samenwerking van de vijf gemeenten is gericht op het benutten van elkaars kennis en ervaring. Daarnaast biedt de samenwerking meer mogelijkheden tot onderlinge vervanging en specialisatie van medewerkers.
Arena Consulting heeft de franchise organisatie ontwikkeld en ingericht. Naast de procesbegeleiding ging het om – in samenwerking met de betrokkenen binnen de 5 gemeenten – het opstellen van een bedrijfsplan, een integraal uitvoeringsprogramma en een implementatieplan.
Meer informatie: