Het project Basisregistratie personen maakt deel uit van het stelsel van basisregistraties dat in de periode vanaf 2007 tot 2012 wordt ingevoerd. De wijziging van de Wet GBA heeft voor alle bestuursorganen consequenties. In het project Basisregistratie personen wordt de GBA doorontwikkeld tot dé basisregistratie van persoonsgegevens voor de hele overheid. Het uitgangspunt van deze basisregistratie is dat de overheid persoonsgegevens slechts éénmaal verzamelt en registreert.
Vervolgens kunnen andere overheden deze persoonsgegevens – mits toegestaan – gebruiken. De overheid kan zo efficiënter werken, hoeft niet naar de bekende weg te vragen en kan goede dienstverlening voorop stellen. De gemeente IJsselstein is bronhouder van de gegevens uit de Basisregistratie Personen.
In het project Basisregistratie Personen wordt de GBA gemoderniseerd en wordt de basisregistratie ontwikkeld en ingebed in de gemeentelijke organisatie. De Basisregistratie Personen is een onderdeel van het gemeentelijke project “De klant centraal”. Dit project moet leiden tot een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven en minder administratieve lasten.
Na afronding van het project voldoet de gemeente IJsselstein aan de eisen van de GBA als basisregistratie en de modernisering van de GBA. Hiervoor dient tevens een datadistributiesysteem (DDS4all / Key2DataDistributie) binnen de gemeente geimplementeerd te worden voor het leggen van de noodzakelijke koppelingen tussen de systemen. De uitvoering van het project loopt van februari 2009 tot medio 2010. Door Arena Consulting wordt projectleiding en projectondersteuning geleverd.
Meer informatie:
John Rayer
Klik hier voor meer informatie over de gemeente IJsselstein.