Met alle veranderingen die de Omgevingswet ons gaat brengen krijgen provincies en gemeenten de mogelijkheid om leges te heffen. Om precies te zijn op de milieubelastende activiteit in een aanvraag omgevingsvergunning.
Door de komst van de Omgevingswet is er sprake van een integrale omgevingsvergunning waarbij op alle onderdelen van de vergunning leges kunnen worden geheven. En dan komen we in een speelveld dat provincies en gemeenten kunnen kiezen óf ze leges heffen voor de milieu-activiteit, welke grondslag ze hanteren en hoe ze kosten toerekenen. Vooral het vinden van een rechtvaardige grondslag om het legesbedrag op te baseren is een lastige puzzel.
Jaren ’90 herleven
Bij de leges voor de activiteit bouwen is dit vaak een -gestaffeld- percentage van de bouwsom. Bij de activiteit milieu is het zoeken. Wat is een grondslag die bruikbaar is voor bijvoorbeeld een agrarisch bedrijf, een chemische fabriek en een afvalverwerker?
Het lijkt erop dat de tijden van de jaren ‘90 gaan herleven. Of gaan provincies en gemeenten gezamenlijk optrekken en komt er een heldere en uitlegbare systematiek die de bedrijfsoppositie doet verstommen? En vormen milieuleges een inkomstenbron voor provincie en gemeente of sluizen zij de opbrengsten door naar de omgevingsdiensten die het werk immers doen?
Adviseur Marc van den Heuvel
Wij dragen graag onze kennis over uit de tijd van de milieuleges en onze recente kennis over legesheffing van de omgevingsvergunning.
Wilt u meer informatie? Neem contact op met adviseur Marc van den Heuvel: heuvel@arenaconsulting.nl of 06-52002510.
Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.