De gemeente Spijkenisse wil haar organisatie nog meer op het klantproces inrichten. Een belangrijke doelstelling daarbij is het doelmatiger laten verlopen van de werkprocessen. In navolging van de doorlichting van de sector Stad & Wijk in 2009 heeft de gemeente aan Arena Consulting gevraagd de sector Inwoners door te lichten.
De doorlichting is uitgevoerd aan de hand van negen werkprocessen op het vlak van onder meer Wmo, armoedebeleid, onderzoek adressen, doorgeleiding uitkering naar werk en het arbeidsmarktbeleid. Als basis voor de doorlichting zijn zogenaamde Brown-Paper sessies georganiseerd. Hierbij wordt aan de hand van bestaande documentatie en een gedachtewisseling met de medewerkers een reconstructie van de processen gemaakt en geïdentificeerd waar mogelijke fricties zitten. Wat betreft de doelmatigheid is daarbij vanuit verschillende invalshoeken gekeken:
– De medewerker (werkdruk)
– Het proces (vertraging, stuwing)
– De klant (snelheid, eenduidigheid, samenloop, repeterende processen etc.)
– De organisatie (schaal, volume, dubbelingen etc.)
Analytisch is een onderscheid gemaakt naar drie typen processen: de beleidscyclus, ketens en het integrale klantproces.
Op basis van de doorlichting zijn algemene adviezen gegeven voor de organisatie-ontwikkeling (met name: hoe ‘anders tegen werk aankijken’) en zijn per werkproces – waar relevant – concrete aanbevelingen gedaan.
Meer informatie:
John Smits