VTH-beleid voor de toekomst
Een efficiënte overheid zet haar formatie en financiën in op de meest risicovolle en prioritaire aspecten. In VTH-beleid leggen provincies en gemeenten vast welke aspecten dit voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving zijn, welke doelstellingen ze wil bereiken en op welke wijze ze dit wil borgen. Daarmee is de overheid ‘in control’.
De inzet van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) voor de fysieke leefomgeving gaat de komende jaren veranderen. Nieuwe wet- en regelgeving zoals de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging bouwen stellen andere en nieuwe eisen aan de inrichting en de inzet van VTH-instrumenten. Arena Consulting helpt gemeenten bij het maken van keuzes en uitwerken van het VTH-beleid, uitvoeringsprogramma, jaarverslag en beleidsevaluatie.
Daarbij komt ook de vraag op tafel wat het VTH-instrumentarium kan bijdragen in het realiseren van nationale, regionale en lokale ambities. Denk aan de opgaven op het terrein van energietransitie, circulaire economie en duurzaam bouwen.
VTH-beleid is wettelijke verplichting
Gemeenten zijn op grond van de Wabo verplicht om over een actueel en volledig VTH-beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving te beschikken. Voor de zogenaamde basistaken Milieu geldt nog een specifieke verplichting, namelijk een uniform beleid voor het gehele grondgebied van de Omgevingsdienst. Veel gemeenten en provincies vernieuwen momenteel hun VTH-beleid.