Bijna iedereen die in of met de overheid werkzaam is, heeft wel gehoord van de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022. De minimumlijst Omgevingswet 2022 helpt bij de invoering.
Minimumlijst Omgevingswet 2022
Op het moment van invoering moeten de overheden klaar zijn om de wet te kunnen uitvoeren en daarmee de dienstverlening richting burgers en bedrijven te waarborgen. Dit laatste is cruciaal voor met name gemeenten. Wat moeten de overheden dan minimaal klaar hebben?
Ieder van de overheden heeft zo z’n lijstje gemaakt. Maar zoals gezegd, de impact en omvang is het grootst voor gemeenten. Vanuit de VNG is het overzicht ‘Minimale acties Omgevingswet’ opgesteld. Versie 3.0 is beschikbaar en hier te vinden.
Dit overzicht van minimale acties Omgevingswet laat zien wat gemeenten minimaal moeten regelen voor 1 januari 2022 om klaar te zijn voor de invoering van de Omgevingswet.
Daarbij worden 3 categorieën onderscheiden:
- Juridische eisen: dit zijn eisen die één op één terug te voeren zijn op verplichtingen in wet- en regelgeving;
- Bedrijfsmatige eisen: deze zijn niet juridisch verplicht, maar worden wel vanuit bedrijfsmatige optiek noodzakelijk geacht voor het uitvoeren van de wet;
- Adviezen: niet verplicht per 1-1-21, maar wel noodzakelijk voor het (op termijn) bereiken van de doelen van de Omgevingswet
Het echte minimale ‘minimum’ bestaat dus uit categorie 1 en 2.
Regionale Implementatiecoaches
Wat staat er zoal in de minimumlijst Omgevingswet 2022? Dat je als gemeente moet aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Dat werkprocessen voor vergunningverlening aangepast moeten worden. Dat je een omgevingsplan moet kunnen wijzigen. Het is geen afvinklijstje, want gemeenten moeten zelf bepalen hoe de uitvoering van de minimale acties uitpakt voor de eigen organisatie en voor de samenwerking in de regio. Gemeenten kunnen daarbij ondersteuning krijgen van zogenaamde Regionale Implementatiecoaches Omgevingswet, RIO’s.
Klik hier voor de RIO’s in Nederland.