Een regionale uitvoeringsdienst is een regionaal werkende dienst die de uitvoering van specifieke taken van provincie, waterschap en gemeenten overneemt. Een van de vormen van een regionale uitvoeringsdienst is een omgevingsdienst voor de uitvoering van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving.
De omgevingsdienst, zoals voorgesteld door Mans cs, is een in de wet verankerderde organisatie van samenwerkende gemeenten, provincies en waterschappen die namens deze partijen het toezicht op de VROM-regelgeving uitvoert en eventuele sancties voorbereid. De regionale uitvoeringsdienst neemt géén bevoegdheden van deze partijen over en wordt ook niet het loket voor de aanvraag van vergunningen. Volgens het advies van de commissie Mans zou er per politieregio één regionale uitvoeringsdienst moeten komen, 25 in totaal. In feite is de voorgestelde regionale uitvoeringsdienst een doorontwikkeling van de her en der in het land aanwezige structurele handhavingsamenwerking milieuregelgeving. Met een aantal in het oog springende verschillen: de regionale uitvoeringsdienst wordt verplicht en geldt voor alle VROM regelgeving.
Het bovengenoemde advies van Mans cs is met enkele wijzigingen door de koepels van VNG, IPO en het Ministerie van VROM opgepakt en verankerd in de wet. In enkele regio’s wordt afgeweken van de schaal van de veiligheidsregio. Het minimum takenpakket van de regionale uitvoeringsdiensten is beperkt tot de zogenaamde basistaken (vergunningverlening, toezicht en handhaving van met name bodem, asbest en milieutaken).
Inhoud
|
Aanleiding
Al ruim een decennium proberen de meer dan 500 instanties die zijn betrokken bij toezicht op en handhaving van de omgevingsregels meer samen te werken. Met zeer wisselend – en in de ogen van Mans cs onvoldoende – succes. Bovendien is er sprake van een aantal ontwikkelingen binnen de overheid met belangrijke gevolgen voor de uitvoering van het toezicht. Gedoeld wordt op onder meer de europeanisering van de regelgeving, de mondialisering van het bedrijfsleven, deregulering, verbetering dienstverlening en vermindering van administratieve lasten. Deze ontwikkelingen stellen zodanige eisen aan de kennis en professionaliteit van zowel de individuele toezichthouder als die van de toezichthoudende organisatie dat drastische maatregelen zijn gewenst. Een organisatorische vorm waarin de krachten kunnen worden gebundeld zodat sprake is van minder versnippering, een grotere mate van deskundigheid en een meer efficiënte inzet van middelen worden gezien als dé oplossingen om de geschetste ontwikkelingen en al bestaande knelpunten tegemoet te treden.
Het advies van de commissie-Mans bevat aanbevelingen over het toezicht en de handhaving van het omgevingsrecht. Het kabinet geeft de oplossingsrichting die wordt aangereikt door de commissie-Mans een bredere scope dan het handhavingsstelsel. Reden is dat er de afgelopen jaren meerdere adviezen zijn uitgebracht die betrekking hebben op de taakuitvoering en bevoegdheidsverdeling in de VROM-regelgeving. Deze gaan niet alleen over nalevingstoezicht, maar ook over vergunningverlening en interbestuurlijk toezicht. Gebleken is dat keuzes in één dossier gevolgen hebben voor de keuzes die dan in een ander dossier gemaakt kunnen of moeten worden. Daarom heeft het kabinet één eindbeeld opgesteld over alle relevante onderwerpen.
In de discussie over de vorming van omgevingsdiensten is door het kabinet op 19 juni 2009 ingestemd met de zogenaamde ‘package deal’. In deze package deal is de vorming van regionale uitvoeringsdiensten opgenomen. Met het akkoord is een belangrijke impuls gegeven aan de structurele verbetering van de dienstverlening en een heldere verdeling van bevoegdheden tussen de verschillende overheden.