Outsourcing en outtasking is een van de Samenwerking met marktpartijen: Vormen.
Inhoud
|
Aanleiding/doelformulering
- Bedrijfsmatig: bezuinigingen / efficiënter werken / effectiever werken
- Ideologisch: sturing / focussen op kerntaken (een kleine overheid en een grote markt)
- Pragmatisch (bijvoorbeeld als je teveel mensen met de verkeerde vaardigheden hebt).
Varianten
- Structurele samenwerking tussen gemeenten (bijvoorbeeld uitwisseling kennis/capaciteit)
- Uitbesteding aan gezamenlijke uitvoeringsdiensten (bijvoorbeeld regionale uitvoeringsdiensten / omgevingsdiensten)
- Uitbesteding aan private partijen (bijvoorbeeld raamovereenkomsten)
Afgeleide en soortgelijke vraagstukken
- Analyse/doorlichting/herijking contracten
- Professionalisering relatie opdrachtgever-opdrachtnemer
Aandachtspunten
- wees als initiatiefnemer van meet af aan helder in je beweegredenen. Doe je dat niet of ga je schuiven, dan is de kans groot dat belangengroepen greep op jou krijgen in plaats van andersom.
- zorg tijdens het hele proces voor draagvlak bij alle partijen, betrokken medewerkers, bestuur, management en controlerende organen.
- schenk veel aandacht aan professionalisering van de opdrachtgever, anders kost het hem of haar uiteindelijk meer dan het oplevert.
Fasen van outsourcing
Welke fasen i.c. stappen kunnen we onderscheiden in het vraagstuk ‘Outsourcing’?
Fase 1: Probleemdefinitie
- Relevantie vraagstuk
- Aanleiding
Fase 2: Visie op functioneren van organisatie
- Beeld van wijze waarop organisatie zich moet richten (bedrijfsmodellen)
Fase 3: Scoping, afbakening, reikwijdte
- Verkenning wat wel en niet in aanmerking komt voor outsourcing
- Analysemodel, zoals
- Stellen van prioriteiten, maken van keuzes
- Aanpak
Fase 5: Voorbereiding implementatie
- Contracten
- Deals