Omgeving
De inrichting en het beheer van de fysieke omgeving zijn van grote invloed op onze gezondheid, veiligheid, kwaliteit van wonen, werken en recreëren.
Nederland kent van oudsher een hoog beschermingsniveau van de bebouwde en natuurlijke omgeving. Dat is prettig, maar heeft als keerzijde dat de aanpak van complexe opgaven soms lastig is door strikte inhoudelijke en procedurele eisen. Het kan zelfs maatschappelijke initiatieven ontmoedigen en brengt hoge bestuurlijke en administratieve kosten met zich mee. Daarnaast conflicteren de normen en ambities in het fysieke domein soms met die in het sociale en/of economische domein. Denk aan de herontwikkeling van spoorzones, de renovatie van oudere woonwijken en bedrijventerreinen of de revitalisering van dorpen, kernen, buurten en winkelcentra. En er zijn nieuwe uitdagingen. Zoals de energietransitie of het streven naar een circulaire economie. Daarbij is ook de samenleving zelf aan zet.
Hierdoor verandert de rol van de overheid en van de wetgeving. De Omgevingswet biedt daarvoor het wettelijk kader. In de toekomst staan de normen niet altijd meer tot in detail vast en worden er meer integrale afwegingen gemaakt. En er moet ruimte zijn voor innovaties. Deze veranderingen hebben grote invloed op de rol van de overheid en brengt uitdagingen met zich mee: het vinden van het juiste schaalniveau, de juiste samenwerking, de bestuursstijl, de organisatiecompetenties, de wijze van democratische legitimatie van keuzes, het gebruik van en omgaan met privacygevoelige informatie en de responsiviteit.
De adviseurs van Arena Consulting hebben altijd in de frontlijn van de ontwikkelingen in bestuur en organisatie van het omgevingsdomein gestaan. Ze hebben dan ook ruime ervaring met beleidsvorming, invoeringsstrategieën en inrichting en ontwikkeling van organisaties.