Eerste kamer ziet verbod niet zitten
Op 4 juni werd bekend dat de Senaat niet achter het wetsvoorstel voor het asbestdakenverbod staat. De Senaat heeft sterke twijfels over de haalbaarheid en betaalbaarheid.
De Staatssecretaris probeerde het wetsvoorstel nog te redden door het verbod uit te stellen naar 2028 en andere (kleine) toezeggingen te doen. Dit mocht niet baten: de Staatssecretaris kon de Eerste Kamer niet overtuigen. Het is nog niet duidelijk of en wanneer nieuwe regelgeving komt voor het verwijderen van asbestdaken. Het ministerie beraadt zich hierop. Moeten we nu stil blijven zitten?
Verbod op asbestdaken
Alle asbestdaken in Nederland zijn tenminste 30 jaar oud omdat de toepassing van asbesthoudende materialen sinds 1993 is verboden. De meeste asbestdaken zijn echter veel ouder. Na 30 jaar gaan asbestdaken verweren door weersinvloeden en komen er losse vezels vrij en die kunnen bij inademing kankerverwekkend zijn. Daarnaast vormen asbestdaken een potentieel risico voor de omgeving door vernieling bij brand en (hagel)storm. Het opruimen en de bijkomende economische schade kost per incident al gauw miljoenen euro’s. Met het oog op een veilige en gezonde leefomgeving heeft het Rijk in 2015 een verbod op asbestdaken vanaf 2025 afgekondigd. Omdat al snel bleek dat het saneren vóór 2025 een enorme opgave was, werken provincies, gemeenten, omgevingsdiensten en brancheverenigingen aan versnellingsprogramma’s.
Hoeveel asbestdaken zijn er en wat kost sanering eigenlijk?
Uit inventarisaties van 182 gemeenten, gebundeld door de Omgevingsdienst regio Utrecht, blijkt dat er sprake is van een totale oppervlakte van bijna 60 miljoen vierkante meter asbest-dak. En dan moeten de gegevens van 173 gemeenten nog worden verwerkt. Andere bronnen spreken van 80 tot 100 miljoen vierkante meter asbest-dak in Nederland. In ieder geval is duidelijk dat de omvang enorm is en groter is dan bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bedacht en begroot.
De verwijdering en vervanging van de asbestdaken vereisen een investering van de dak-eigenaren. In Gelderland is berekend dat een investering van ca. € 560 miljoen voor 14 miljoen vierkante meter nodig is. Op de schaal van Nederland praten we dan al snel over 3 miljard euro.
Wat zijn de argumenten tegen een verbod?
Poeh dat zijn er best wat. Er zijn veel meer asbestdaken dan gedacht, het kost de dak-eigenaren veel geld om te saneren, de subsidiepot van 75 miljoen euro voor de verwijdering van asbestdaken is bijna leeg, er zijn te weinig mensen om asbestdaken op te ruimen, er zijn te weinig handhavers om hierop toe te zien en sommige gemeenten geven aan hieraan geen prioriteit te geven. Kortom, het gaat te snel, het is te duur en op deze manier niet uitvoerbaar. En er zijn ook zeker partijen die wijzen op het beperkte gezondheidsrisico, zeker als alle asbestdaken over één kam worden geschoren.
Tsja, en nu?
Als we eerlijk zijn dan zijn dit best wel fundamentele en grote bezwaren. En hoe nu verder? Uiteindelijk moeten alle asbestdaken worden gesaneerd, dat verandert niet. Voor de manier waarop dit moet gebeuren ligt eigenlijk in de discussie en de bezwaren besloten:
- Ga als gemeenten, provincie, omgevingsdiensten en andere partijen verder met het voeren van het voorlichtings- en stimuleringsbeleid.
- Wees creatief in de ontwikkeling van een stimuleringsfonds en benut mogelijkheden van saneren in combinatie met plaatsing zonnepanelen (koppeling aan ambities duurzame energie).
- Neem veel tijd. In de provincie Gelderland is berekend dat er een versnelling van een factor 4 nodig is. Draai het om, een factor 4 meer tijd betekent een verwijderingsperiode van 20 jaar. Er komt in deze periode vanzelf een natuurlijk moment voor de dak-eigenaar om te vervangen.
- Maar pas wel een risicobenadering toe. Eerst de oudste, de meest verweerde of de meest risicovolle (qua gezondheid, ligging in drukbevolkte gebieden of scholen) en daarna stap voor stap de rest.
Meer informatie: Frank van Nijkerken
Bron foto: nos.nl
Adviseur Elles Vervloet blikt terug op eerste maanden
Sinds 1 januari 2024 is Elles Vervloet aan de slag als adviseur organisatieontwikkeling bij Arena Consulting. We zijn inmiddels acht maanden onderweg. Tijd om terug te blikken op haar eerste periode. Elles: “Ik heb hiervoor drie jaar bij een gemeente gewerkt. Daar was ik vooral actief met programma’s en projecten binnen de dienstverlening en…
Quickscan financiering omgevingsdiensten
Op 20 juni 2024 stelde het “Bestuurlijk overleg IBP versterking VTH” de rapportage Financieringssystematiek omgevingsdiensten vast. De rapportage bevat een voorkeursmodel voor de financiering van de omgevingsdiensten. De wijze van financiering is nu per omgevingsdienst verschillend. De (her)inrichting van de financiering past binnen de verbeteracties die door de commissie Van Aartsen in de rapportage ‘Om…
Fusiekoffer omgevingsdiensten beschikbaar
Alle omgevingsdiensten hebben vóór 1 april 2024 een plan van aanpak gemaakt waarin zij aangeven welke stappen nodig zijn om in 2026 een robuuste organisatie te zijn. Eén van de opties is het opschalen door het samengaan met een andere omgevingsdienst. De Staatssecretaris van IenW heeft al eerder een oproep gedaan om deze optie serieus…
Opstellen nieuw VTH-beleidsplan gemeente Eijsden-Margraten
‘Wat kan de inzet van VTH bijdragen aan het realiseren van de gemeentelijke opgaven?’ Met deze centrale vraag starten we onze opdracht. Hierbij kijken we ook nadrukkelijk naar opgave zoals verduurzaming, huisvesting arbeidsmigranten en behoud cultureel erfgoed en woningbouwopgave. Omgevingswet De gemeente Eijsden-Margraten heeft Arena Consulting gevraagd het VTH-beleidsplan te actualiseren. De aanleiding is de…
Financieringssystematiek omgevingsdiensten uitgewerkt
Dit bericht is verouderd; een actueel bericht over de financieringssystematiek, na vaststelling door het bestuurlijk overleg op 20 juni 2024, staat hier. De vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van de milieutaken heeft afgelopen jaren een flinke verbeterslag gemaakt. De Adviescommissie VTH (Commissie van Aartsen) constateerde in 2021 dat de uitvoering nog niet op het…
Bestuurlijke advisering Toekomst Omgevingsdienst IJsselland
De omgevingsdienst IJsselland bereidt zich voor op de toekomst vanuit de ambitie om een robuuste, zelfbewuste en zelfstandige omgevingsdienst te zijn met slimme allianties die verder werkt aan de ingezette professionalisering en fungeert als dé uitvoeringsplek voor alle milieutaken in de regio. Arena Consulting begeleidt het bestuurlijke proces om tot de gewenste richting en aanpak…
Onderzoek naar gemeentelijk capaciteit(stekort) Gelderse woningbouw
In Gelderland zijn 6 regionale woondeals gesloten en zijn de inspanningen gericht op het realiseren van meer dan 100.000 woningen tot en met 2030. Het gemeentelijk capaciteitstekort is een belangrijk knelpunt in het realiseren van woningbouwopgave. In opdracht van de provincie Gelderland onderzocht Arena Consulting hoe groot het capaciteitstekort is. Bekijk hier de site van…
Procesbegeleiding fusie Omgevingsdienst Veluwe
De omgevingsdiensten Veluwe IJssel en Noord-Veluwe zijn op 1 januari 2024 gefuseerd. De omgevingsdienst Veluwe is de eerste omgevingsdienstfusie in Nederland. Arena Consulting heeft de realisatie van de fusie begeleid en omvatte onder meer de besluitvorming door de deelnemers van beide diensten, het inrichten van de nieuwe organisatie, het plaatsen van de medewerkers. De fusie…
Woningbouwversnelling in Gelderland
Om de bouw van ruim 100.000 woningen tot en met 2030 in Gelderland mogelijk te maken, moeten er zo’n 200 ambtenaren bijkomen. Zo niet, dan zullen er veel minder woningen bijkomen, of het duurt langer. Dit blijkt uit een onderzoek dat we in opdracht van provincie Gelderland hebben uitgevoerd. Daarnaast hebben we scenario’s in beeld gebracht…
Lingewaard vraagt om ondersteuning bij omgevingsprogramma
De gemeente Lingewaard kiest opnieuw voor Arena Consulting. Onze adviseurs zijn in het recente verleden betrokken geweest bij een begeleidingstraject voor het omgevingsplan en een themadag voor verdere verdieping. Nu is er een nieuwe vraag gesteld: “Kan Arena de gemeentelijke projectleider verder begeleiden bij de verkenning van de inzet van het kerninstrument omgevingsprogramma?” De opdracht…
Bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit
Het bewustzijn van gemeenten van de aanwezigheid van georganiseerde criminaliteit is sinds de vorige monitor uit 2016 versterkt. Dat is met name het geval bij burgemeesters en gemeentelijke afdelingen openbare orde en veiligheid, maar nog onvoldoende bij wethouders en wisselend bij andere gemeentelijke afdelingen.
Onderzoek in opdracht rekenkamercommissie Meierijstad
De gemeenschappen van Erp, Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel vormen vanaf 2017 de gemeente Meierijstad. Na vijf jaar vindt de rekenkamercommissie het een goed moment om een doorwerkingsonderzoek Rekenkamercommissie in te stellen. Hiervoor is Arena Consulting benaderd. Onze adviseur John Smits leidt dit onderzoek. Ook met het oog op de nieuwe raadsperiode is het raadzaam om…
Impactanalyse transformatie naar een ‘klassieke’ omgevingsdienst in Limburg Noord
De RUD Limburg Noord functioneert als een netwerk. De aanbevelingen van de commissie van Aartsen leiden tot geluiden om de organisatie robuuster te maken. Op verzoek van het algemeen bestuur is de impact van overgang naar een ‘klassieke’ omgevingsdienst uitgewerkt. Doel hiervan is de bestuurders op hoofdlijnen inzicht te geven (bewustzijn) in de impact van…
Toekomst van coördinatierol binnen OD Veluwe IJssel
De OD Veluwe IJssel werkt vanaf 2019 volgens de uitgangspunten van de nieuwe organisatiestrategie waarbij onder meer de nieuwe managementvisie en sturingsfilosofie zijn ingevoerd. De coördinatierol is één van de onderdelen die nog niet conform de nieuwe werkwijze functioneert. Er is geanalyseerd wat hiervan de onderliggende knelpunten en oorzaken zijn. Deze analyse is gebruikt om…
Optimalisering VTH-beleidscyclus provincie Fryslan
Om tot een verbeterde wisselwerking tussen sturing van beleid en VTH-uitvoering te komen is een traject van optimalisatie van het beleidsproces uitgevoerd. Deze bestaat uit het professionaliseren van de provinciale BIG8-cyclus mede in relatie tot bestuurlijke doelen, ontwikkeling van prestatie-indicatoren op alle VTH gebieden en advies over eenduidigheid en gebruik van het begrip naleefgedrag. Neem…
Impactanalyse heroverweging VTH-bouwtaken Nijmegen
De gemeente Nijmegen overweegt de VTH-bouwtaken niet langer door de OD Regio Nijmegen uit te laten voeren. Ten behoeve van de collegebesluitvorming hierover is een impactanalyse uitgevoerd om inzicht te krijgen in de financiële en organisatorische gevolgen van het terughalen en invlechten in de Nijmeegse organisatie. Neem contact op met een van onze adviseurs Frank…
Provinciale stimuleringsaanpak voor opschaling energietoezicht in Utrecht
De provincie Utrecht stelt 1,5% energiebesparing per jaar bij bedrijven ten doel. Energietoezicht bij bedrijven is één van de manieren om deze doelstelling te realiseren. De uitvoering van het toezicht in de provincie Utrecht loopt achter in vergelijking tot andere delen van Nederland. In kaart is gebracht welke stimuleringsmogelijkheden de provincie Utrecht heeft om tot…
Doorontwikkeling governance en VTH-samenwerking regio Twente
In regio Twente werken 14 gemeenten, de provincie, de Omgevingsdienst Twente en diverse ketenpartners samen in de VTH-opgave. Vanuit een evaluatie is er de wens om tot verbetering van de VTH-samenwerking in brede betekenis te komen, d.w.z. op alle niveaus en zowel in het besturingsmodel als het samenwerkingsmodel. Een specifiek aandachtspunt daarbij is de borging…
Verkenning expertteam woningbouwversnelling in Gelderland
De woningbouwopgave in Nederland is enorm. Eén van de grootste knelpunten is het capaciteitstekort bij gemeenten. In opdracht van de provincie Gelderland wordt verkend in hoeverre een ‘regionaal / provinciaal expertteam woningbouwversnelling’ wenselijk en haalbaar is om gemeenten te ondersteunen met meer capaciteit en de juiste expertise. Dit vraagstuk is onderdeel van het Actieplan Wonen…
Integraal samenwerken voor een omgevingsplan
De datum van de inwerkingtreding van de Omgevingswet komt dichterbij.
Gegevens veehouderijen digitaal ontsloten
Wie informatie over de vergunde dieren wil weten, kan sinds kort kijken op de website van de Kernregistratie Dierverblijven (KRD).
Jos Dolstra overhandigt congresbundel ‘Dag van de Omgevingswet’
In oktober 2021 vond voor de tiende keer de Dag van de Omgevingswet plaats. Professionals bespraken hoe de invoering van de Omgevingswet ervoor staat.
Komen tot een goed omgevingsplan kost tijd
De datum van de inwerkingtreding van de Omgevingswet komt dichterbij. Hoewel deze al een aantal keer is verplaatst lijkt 1 juli 2023 toch echt de invoeringsdatum te worden.
Starten met het Omgevingsplan
Wilt u begeleiding bij het omgevingsplan door de grondleggers van de ‘regionale aanpak starten met het omgevingsplan’ van VNG? Waarom kiezen voor Esther en Jos? Zij ontwikkelden de methodiek ‘regionale aanpak starten met het omgevingsplan’ in opdracht van VNG Er namen al 220 gemeenten in Nederland succesvol deel aan hun sessies Zij begeleidden al…
Uitvoering juridische update kwaliteitscriteria Omgevingsrecht
Het kernteam kwaliteitscriteria van VNG en IPO heeft Arena Consulting gevraagd een juridische update uit te voeren van de kwaliteitscriteria Omgevingsrecht.
Structurele financiële effecten Omgevingswet en Wkb: een overzicht
Er is al veel geschreven over de kosten die gemeenten maken om de Omgevingswet in te voeren. Hoe zit ’t met de structurele financiële effecten van Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging bouwen?
Actualiteiten rond de Omgevingswet gebundeld
De adviseurs van Arena Consulting zijn stuk voor stuk betrokken bij de maatschappij. Onze adviseur Jos Dolstra is bijvoorbeeld voorzitter van de VVM-sectie Milieurecht en Praktijk.
Artikel over milieuprofessionals en de Omgevingswet
Arjan Nijenhuis werkt sinds het prille begin in 2010 aan de Omgevingswet. Eerst als plaatsvervangend directeur van de wetgevingsdirectie (Eenvoudig Beter).
RUD Drenthe: Arena levert lead-auditor voor evaluatie
In 2013 is de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe opgericht. Een samenwerking tussen gemeenten en provincie met als belangrijkste taak vergunningverlening, toezicht en handhaving in het omgevingsrecht.
Gratis online introductie Structureel Effectenmodel Omgevingswet
Wij zijn gekwalificeerd begeleider van gemeenten voor de Werkwijze Structurele Effecten Omgevingswet die VNG heeft ontwikkeld.
i-Kompas helpt publieke organisaties met kant-en-klare tools
i-Kompas is een website met bruikbare, gratis tools voor publieke organisaties. De tools zijn vrij te gebruiken door professionals die snel inzicht willen in een oplossing voor hun probleem.
Digitalisering, werkprocessen en wetgeving Omgevingswet in Montfoort en IJsselstein
De gemeenten IJsselstein en Montfoort hebben sinds 2017 de handen ineengeslagen voor een goede implementatie van de Omgevingswet. Binnen de kaders van de notitie ‘De omgevingswet; hoe gaan we ons voorbereiden op wat er op ons af komt?’ is de implementatie ondergebracht in vijf projecten. Projectleiding De projectleiding voor de projecten ‘Processen, digitalisering en…
Gezamenlijk VTH-beleid voor de basistaken in Fryslân
De Friese bestuurders wensen te beschikken over een uniform uitvoerings- en handhavingsbeleid (VTH-beleid) voor de basistaken en een risicomodel. Het risicomodel is een hulpmiddel om invulling te geven aan meer risicogericht (en informatie gestuurd) werken en moet gegevens leveren voor het jaarlijks uitvoeringsprogramma van omgevingsdienst FUMO. Niet alleen om te voldoen aan de wettelijke verplichting…
Beginnen met het omgevingsplan
De Omgevingswet introduceert een nieuw instrument: het omgevingsplan. Het omgevingsplan is geen bestemmingsplan 2.0, maar een nieuw instrument dat een veel bredere scope heeft en gaat over de volle breedte van de fysieke leefomgeving.
Minimale acties Omgevingswet
Bijna iedereen die in of met de overheid werkzaam is, heeft wel gehoord van de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022. De minimumlijst Omgevingswet 2022 helpt bij de invoering.
Implementatie Omgevingswet voor gemeente Gemert-Bakel
In de rol van projectleider begeleiden we de gemeente Gemert-Bakel bij de implementatie van de Omgevingswet. De focus ligt op het realiseren van de minimale vereisten om op de invoeringsdatum uitvoeringsklaar te zijn en op het bepalen van het ambitieniveau en de veranderopgave voor de periode na de invoeringsdatum. Meer informatie: Marc van den Heuvel…
Beleidsplan Fysieke Omgeving voor gemeente Beekdaelen
Op 1 januari 2019 is de gemeente Beekdaelen ontstaan door een herindeling van de voormalige gemeenten Nuth, Onderbanken en Schinnen (provincie Limburg). We begeleiden bij het opstellen van het beleidsplan voor de fysieke omgeving. Dit is een interactief proces met werksessies met de medewerkers van de gemeente en met ondernemers, inwoners en belanghebbenden. Doel is…
Regionale Implementatieondersteuner (RIO) Omgevingswet
De regionale implementatieondersteuner (RIO) ondersteunt gemeenten en uitvoeringsorganisaties bij de invoering van de Omgevingswet. De RIO biedt hulp bij vragen op regionaal niveau, stimuleert de samenwerking in de keten en draagt eraan bij dat de implementatie van nieuwe werkwijzen, nieuwe kerninstrumenten en dienstverlening door gemeenten plaatsvindt gebaseerd op het collectieve ondersteuningsaanbod van zowel de VNG…
VTH-beleidsplan Fysieke Leefomgeving Steenwijkerland
De gemeente Steenwijkerland wordt begeleid in de ontwikkeling van een nieuw VTH-beleidsplan Fysieke Leefomgeving voor de komende 4 jaren.
Toekomstvisie van Omgevingsdienst: Zaak en taak van opdrachtgevers? (eens of oneens)
Omgevingsdiensten bestaan ongeveer 5 tot 7 jaar. De meeste diensten hebben de zaken op de rit en denken na over de koers voor de komende jaren.
Strategische koers Omgevingsdienst Rivierenland
De Omgevingsdienst Rivierenland is één van de 29 omgevingsdiensten in Nederland die in opdracht van haar gemeenten en de provincie vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken uitvoert.
Herorganisatie van uitvoerende asbesttaken Apeldoorn
De gemeente Apeldoorn heeft het voornemen om de uitvoerende asbesttaken zoveel als mogelijk en logisch te laten verrichten door de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor het beleid, de programmering en de regie.
BOA Nieuwe Stijl
De inzet van BOA’s staat sterk in de belangstelling. Op nationaal niveau speelt bijvoorbeeld de discussie over een bredere uitrusting van de BOA’s en het pleidooi van Stichting Maatschappij en Veiligheid om BOA’s onderdeel van politie te laten zijn.
Evaluatie Bestuurlijk Akkoord Omgevingsdiensten Noordzeekanaalgebied+
In opdracht van de besturen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, de Omgevingsdienst IJmond en de provincie Noord-Holland heeft Arena Consulting het Bestuurlijk Akkoord uit 2012 geëvalueerd.
Omgevingsdienst is meer dan een uitvoeringsfabriek
De meeste omgevingsdiensten hebben hun lustrum gevierd. Nu de opstart- en opbouwperikelen achter de rug zijn, dient de Omgevingswet zich aan. Hierdoor verandert de rol en positie van de Omgevingsdiensten.
Omgevingswet: van ‘deja vu’ naar ‘nouveau voir’
De Omgevingswet vraagt om een andere manier van denken. Dat klinkt als een ‘deja vu’. Waar hebben we dit eerder gehoord?
Arena ondersteunt gemeenten Oostzaan en Wormerland bij VTH-beleid
In de provincie Noord-Holland liggen de gemeenten Oostzaan en Wormerland. Deze zelfstandige gemeentes vormen een ambtelijke organisatie. In deze organisatie zijn ook de VTH-taken (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) ondergebracht.
Informatievoorziening en de Omgevingswet: wat gaan gemeenten collectief regelen?
Samen Organiseren De afgelopen jaren is de overtuiging gegroeid dat gemeenten meer en intensiever moeten samenwerken, processen eenduidig inrichten en dat zij meer moeten aansturen op realisatie en gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen. Het streven is dat gemeenten zaken waarop zij zich niet onderscheiden gezamenlijk of collectief gaan doen. Bij de invoering van de Omgevingswet wordt…
Evaluatie VTH-plustaken FUMO
In opdracht van de provincie Fryslân wordt de uitvoering, werkwijze en samenwerking van de VTH-plustaken door de FUMO geëvalueerd. De provincie wil bepalen op welke wijze de plustaken (per wet) beter kan. Met de evaluatie wil de provincie kunnen bepalen of wijzigingen in de integraliteit en afstemming tussen beleid en uitvoering van de plustaken nodig…
Outputfinanciering RUD Noord-Holland Noord
De RUD NHN werkt geleidelijk toe naar een outputmodel waarbij de RUD NHN zoveel mogelijk op basis van geleverde prestaties en afgenomen producten wordt gefinancierd. Arena Consulting heeft een conceptueel kader voor outputsturing en -financiering opgesteld waarmee het gesprek met de deelnemers van de RUD NHN plaatsvindt. Meer informatie: Frank van Nijkerken
Strategiebrief Omgevingsdienst Veluwe IJssel
De OVIJ bestaat 5 jaar. De ambitie is een (verdere) verbetering van de dienstverlening aan de deelnemers en de organisatie aan te laten sluiten bij – ontwikkelingen in – de omgeving. Arena Consulting heeft het management begeleid bij de ontwikkeling van de strategiebrief voor de komende 5 jaren. Meer informatie: Frank van Nijkerken
Beleidsvisie Fysieke Leefomgeving voor Opmeer
De gemeente Opmeer wil met een ‘Beleidsvisie fysieke leefomgeving’ een stap zetten richting Omgevingswet. Nog niet als volledig integrale Omgevingsvisie, maar een visie die de gemeentelijke doelstellingen in de fysieke leefomgeving aan elkaar verbindt en de ambities ten aanzien van bouwen, brandveiligheid, milieu en overige duurzaamheidsthema’s concreet maakt. Hiermee worden beleidskaders voor Wabo vergunningverlening, toezicht en…
Congres Datastromen met John Rayer: kwaliteit van gegevens bij omgevingsdiensten
Op woensdag 4 juli gaf onze adviseur John Rayer op het congres ‘Datastromen’ namens de Gelderse omgevingsdiensten een toelichting over de wijze waarop de Gelderse omgevingsdiensten de gegevenskwaliteit verbeteren en borgen. Tezamen met Chris Veenstra van Dataland werd in de werkwijze en het resultaat verdiept. De oplossing van de Gelderse Omgevingsdiensten (I-GO) bleek veel te…
Provincie Noord-Brabant – Toekomstige setting vergunningverlening en handhaving
In de provincie Noord-Brabant liggen circa 500 bedrijven waarvoor de provincie bij het in werking treden van de Wabo bevoegd gezag wordt voor de bouwaspecten. De provincie wil daarbij in beginsel gebruik gaan maken van de expertise die bij de gemeenten aanwezig is. Er zijn echter verschillende variabelen in het spel rond de vraag of…
Kwartiermaker geo-samenwerking
e gemeenten Leudal, Nederweert, Roermond en Weert (LNRW) geven samen uitvoering aan de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Onderzoek kosteneffectiviteit uitvoering VTH-taken Noord-Brabant
Een groeiend aantal gemeenten vraagt zich af wat de meest optimale manier van organiseren van de VTH-taken is. Dit kan zijn ingegeven door ervaringen met de organisatie van de afgelopen jaren, een op handen staande (ambtelijke) fusie, een kerntakendiscussie of de invoering van de Omgevingswet. Belangrijke afweging daarbij is de kosteneffectiviteit van de uitvoering: hoe…
Evaluatie governancemodel omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
In 2015 heeft Arena Consulting onder de titel ‘van dienstverlener naar strategisch partner’ het governancemodel van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant…
Gemeente Stein – Analyse private kwaliteitsborging bouwen
De Tweede Kamer besluit binnenkort over het Wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
DE 6 – Gemeentelijke samenwerking op de Wabo
Zes gemeenten in West-Brabant (Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert) starten een netwerksamenwerking…
Omgevingsdienst Veluwe IJssel – Analyse functioneren
Bij de oprichting van de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) is vastgelegd dat de OVIJ na drie jaar wordt geëvalueerd.
Gelderse Omgevingsdiensten in Binnenlands Bestuur
In het blad Binnenlands Bestuur van 5 oktober is een uitgebreid artikel opgenomen over het programma Informatievoorziening Gelderse Omgevingsdiensten (I-GO).
Texel – Businesscase Wabo-VTH-taken op afstand plaatsen
Binnen de gemeente Texel is de lijn ingezet om zich als gemeente te ontwikkelen in de richting van een regiegemeente…
Provincie Limburg – VTH-beleidsplan
De provincie Limburg heeft Arena Consulting gevraagd het opstellen van een VTH-beleidsplan te ondersteunen…
Gezamenlijke informatievoorziening Gelderse Omgevingsdiensten
De Gelderse Omgevingsdiensten (RUD’s) hebben allen tot doel om efficiënt vergunningen te verlenen, meldingen te beoordelen en toezicht te houden. Doordat …
Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland – Verbeterplan en omgevingsbeleid voor ambtelijk gefuseerde gemeenten
Op 1 januari 2015 zijn de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland ambtelijk gefuseerd. De drie…
Evaluatie en vooruitblik Omgevingsdienst Zuidoost Brabant
Arena Consulting houdt de koers van de gemeenschappelijke regeling ODZOB (Omgevingsdienst ZuidOost Brabant) tegen het licht om die toekomstbestendig te maken.
Foto en ontwikkeling buitendiensten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland
De gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland werken op verschillende terreinen samen. In het licht van deze verbondenheid wensten de colleges van B&W inzicht te hebben hoe de buitendiensten georganiseerd, ingericht en gepositioneerd zijn. Dit inzicht was het vertrekpunt voor gedachtevorming en discussie over de koers van de buitendiensten. De 0-meting bestond uit twee delen: Een…
Transitie provinciale VTH-plustaken naar RUD NHN
De provincie Noord-Holland (PNH) is voornemens om alle provinciale VTH-plustaken over te dragen aan de Noord-Hollandse…
Inrichten opdrachtgeverschap provincie Limburg
De provincie Limburg heeft besloten om de uitvoeringstaken in het omgevingsrecht onder te brengen bij de RUD’s.
Roadmap kwaliteitscriteria RUD Noord-Holland Noord
De RUD Noord-Holland Noord werkt hard aan kwaliteitsverbetering. Dat doet ze al sinds haar oprichting op 1-1-2014.
Acties voor: Omgevingsbeleidsplan Land van Heusden en Altena Omgevingsbeleidsplan Land van Heusden en Altena
Een efficiënte gemeente zet haar formatie en financiën in op de meest risicovolle en prioritaire aspecten. In een omgevingsbeleid legt de gemeente vast welke aspecten dit voor de …
Opmeer – Omgevingsbeleidsplan
De gemeente Opmeer heeft Arena Consulting opdracht gegeven het gemeentelijk handhavingsbeleid (uit 2009) te herijken…
Advies veiligheidsorganisatie Moerdijk
Binnen de gemeente Moerdijk heeft de ‘veiligheidsstaf’ de taak om bestuurlijk en ambtelijk te adviseren over de hele bandbreedte aan…
IPO-projectleiding implementatie kwaliteit VTH-taken
In het omgevingsrecht moeten vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) voldoen aan landelijke kwaliteitseisen. Dit moeten …
Provincie Noord-Holland – Nalevingsstrategie 2014-2018
In de provinciale nalevingsstategie omgevingsrecht (‘Handhaving in samenhang’) hebben Gedeputeerde Staten vastgelegd hoe de provincie…
Heldere kaders voor omgevingsdienst
De Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) is een jonge organisatie, gevormd door medewerkers van de gemeenten Voorst, Epe, Brummen en Apeldoorn en de provincie Gelderland. Het team …
Zelfevaluatie kwaliteitscriteria en verbeterplannen
Door de landelijke koepels (VNG, IPO en VROM) zijn de kwaliteitscriteria 2.1 onderschreven…
Kerkrade – verbeterplan professionalisering VTH-taken
De Rekenkamercommissie Kerkrade voerde recent een onderzoek uit naar het handhavingsbeleid van de gemeente Kerkrade…
Glazen privacy – Onderzoek knelpunten uitvoering Wet politiegegevens
Arena Consulting heeft in 2013 samen met Pro Facto in opdracht van het WODC onderzocht wat de verklaringen…
Effectiviteit bestuurlijke strafbeschikking milieu (BSBm)
Sinds mei 2012 bestaat de wettelijke mogelijkheid om bij overtreding van een aantal milieuregels door het bestuur een bestuurlijke…
Gorinchem – Doorlichting afdeling BOR
De afdeling Beheer, Onderhoud en Realisatie (BOR) is verantwoordelijk voor aanleg, beheer en onderhoud van alle voorzieningen in de leefomgeving.
Regionale analyse kwaliteitscriteria
De kwaliteitscriteria 2.1 vormen een normenkader voor de vergunningverlenende, toezicht houdende en handhavende…
Heerlen – Onderzoek formatie Bouw- en Milieu Handhaving
Diverse interne en externe veranderingen hebben de laatste jaren geleid tot een wijziging van het werkpakket, de houding en de focus…
Bescherming natuur in proces omgevingsvergunning geoptimaliseerd
Met de inwerkingtreding van de Wabo is een deel van de natuurtaken van provincies en ministeries overgedragen naar de gemeenten. Het gaat zowel om de vergunningverlening …
Gemeente Zeevang – Kwaliteitsaudit Wabo-taken
Door de gemeente Zeevang is aan Arena Consulting gevraagd de kwaliteit van de Wabo taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) te beoordelen. Dit in de vorm van …
Bouw van de RUD Zuid-Limburg
Nadat de contouren van de RUD Zuid-Limburg waren vastgelegd met het bedrijfsplan van 25 september jl. en de hierbij behorende…
WODC – evaluatie Wet politiegegevens
Arena Consulting gaat samen met Pro Facto in opdracht van het WODC de Wet Politiegegevens evalueren. Voor handhaving en opsporing is een …
Echt-Susteren – Onderzoek formatie afdeling Ontwikkeling
De taakuitvoering staat bij veel gemeenten onder druk. Onder het motto ‘meer met minder’ wordt gezocht naar innovatieve en creatieve manieren om het werkpakket met de …
Steenwijkerland – Scenario’s financiële consequenties RUD
In het college van Steenwijkerland waren vragen ontstaan over de financiële consequenties van de RUD naar aanleiding van de behandeling van het bedrijfsplan van de RUD IJsselland.
RUD’s in veiligheid
Het is de bedoeling dat de te vormen Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD’s) een belangrijke rol gaan spelen bij de borging van de organisatie en uitvoering van EV-taken. Het accent …
Beheersstructuur watermodellering
Binnen het waterbeheer, meer specifiek het grondwaterbeheer, is een valide modellering van watersystemen cruciaal. Niet alleen voor de…
Deventer – Onderzoek formatie Wabo
De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) heeft veel teweeg gebracht bij gemeenten. Naast een grote verandering in het wettelijk kader heeft de wet ook geleid tot een …
Provincie Noord-Holland – Visie en strategie regiegroep
De regioconsulenten van de provincie Noord-Holland willen hun regierol in het kader van het omgevingsrecht herijken…
Provincie Noord-Holland – Evaluatie dienstverleningsovereenkomst (DVO) Wabo
De provincie, waterschappen en 47 van de 58 gemeenten in de provincie Noord-Holland hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten in het kader van ….
IJmond – Businesscase verbreding samenwerking uitvoering Omgevingsrecht
In 2010 is een strategische verkenning uitgevoerd bij de IJmond gemeenten om te onderzoeken of de milieudienst is om te…
Ommelander Rekenkamer – Quickscan Handhaving Openbare Orde en Veiligheid
In opdracht van de Ommerlander rekenkamer onderzoekt Arena Consulting of en in hoeverre het handhavingsbeleid voor Openbare Orde en Veiligheid daadwerkelijk …
Inrichting RUD Kop van Noord-Holland
Op 9 december 2010 nam de stuurgroep Regionale Uitvoeringsdienst Kop van Noord-Holland, op basis van de collegebesluiten van de negen…
Nieuwegein – Beleidskader Omgevingsrecht
In de Nieuwegeinse handhaving (in brede zin, tevens vergunningverlening en toezicht) zijn de laatste jaren flinke kwaliteitsslagen gemaakt…
Oss – Legesheffing Wabo
Zoals veel gemeenten heeft Oss de legesverordening en tarieventabel aangepast aan de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)…
Provincie Noord-Holland – herijiking nalevingstrategie VROM-taken
De vigerende nalevingstrategie van de provincie Noord-Holland is in 2009 aan herziening toe. Belangrijkste aandachtspunten…
Amersfoort – Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2011
Ruim twee jaar bestaat de nieuwe afdeling VTH van de gemeente Amersfoort. In deze periode is gewerkt aan het optimaliseren…
Leudal – Formatieonderzoek bouwen en wonen
Binnen het werkveld ‘bouwen en wonen’ verandert veel. Zowel vanuit interne (efficiency, bedrijfsvoering, klantgerichtheid, kostendekkendheid, etc.) als externe ontwikkelingen…
Provincie Limburg – Externe veiligheid
Gemeenten en provincies ontvangen via het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM) een financiële bijdrage…
Toets der kwaliteit; onderzoek naar kwaliteit van kwaliteitscriteria VROM regelgeving afgerond
Op 18 november 2009 zijn de resultaten van de ex ante evaluatie over de kwaliteitscriteria omgevingsrecht vrijgegeven.
Utrecht – opzetten afdeling milieu en duurzaamheid
Naar aanleiding van een ‘quick scan’ van de organisatie van de Afdeling Milieu & Duurzaamheid (M&D) van de Dienst Stadsontwikkeling heeft Arena Consulting vanuit de positie van interim-manager vorm…
Nieuwegein – In- en ontvlechting preventietaken brandweer
In Nieuwegein is in 2006 besloten tot een organisatorische bundeling van de vergunningverleningstaken enerzijds en de…
Nieuwegein – beleidsmatige transformatie naar integrale handhaving
De Arena Consulting Groep heeft de gemeente Nieuwegein ondersteund en geadviseerd bij de transformatie naar integrale handhaving. De ondersteuning was zowel beleidsmatig als organisatorisch van aard…
Amersfoort – implementatie vergunningenloket
Begin 2007 heeft het college van B&W het voorstel ‘invoering omgevingsvergunning’ vastgesteld. Het voorstel betreft een draaiboek voor de implementatiefase waarbij een bredere reikwijdte dan de omgevingsvergunning wordt gehanteerd…
Zuidwest-Friese gemeenten – invoeren omgevingsvergunning
In drie bijeenkomsten onder leiding van VROM hebben de Zuidwest-Friese gemeenten een aantal gezamenlijke opgaven geformuleerd voor de invoering van de omgevingsvergunning. Voor de opgaven op het gebied van werkprocessen…
Amersfoort – Integratie vergunningverlening en handhaving bebouwde omgeving
De aankondiging van de invoering “omgevingsvergunning” enerzijds en de wens tot verdere uitbouw van klantgericht werken anderzijds is in het najaar van 2005 voor de gemeente Amersfoort aanleiding geweest…
Horst aan de Maas – Invoering omgevingsvergunning
Voor de ondersteuning tijdens de invoering van de omgevingsvergunning heeft de gemeente Horst aan de Maas externe begeleiding van Arena Consulting…
Nieuwegein – Organisatorische transformatie naar integrale handhaving
De Arena Consulting Groep heeft de gemeente Nieuwegein ondersteund en geadviseerd bij de transformatie naar integrale handhaving. De ondersteuning was zowel beleidsmatig als organisatorisch van aard…
Provincie Noord-Holland – integraal toezicht CORUS
Op het bedrijvencomplex CORUS in Velsen zijn enkele tientallen bedrijven gevestigd die direct of indirect zijn verbonden aan de staalproductie. Alhoewel deze bedrijven deels jurdisch zelfstandig zijn…
Venlo – Invoering omgevingsvergunning
In 2007 is door Arena Consulting een plan van aanpak voor de gemeente Venlo opgesteld, waarin de opgaven zijn beschreven om tot het Klantgericht Vergunning Verlenen over te gaan. Deze opgaven zijn met name in het perspectief…
Provincie Noord-Holland – Organisatie repressieve handhaving
De provincie Noord-Holland heeft circa 50 inspecteurs die toezicht houden op milieu, landschap, vaarwegen, bodem, grondwater etc.. Het merendeel van deze inspecteurs heeft ook de status van Bijzonder Opsporings Ambtenaar (BOA)…
Venlo – Inrichting afdelingen Gebouwde Omgeving en Ruimtelijke Ontwikkeling
De gemeente Venlo is op Expeditie. Op meerdere vlakken beweegt de organisatie en anticipeert ze hiermee op toekomstige ontwikkelingen. Een nieuwe huisvesting, een uitgesproken dienstverleningsvisie…
IPO – Platform Wabo Terugblik2008 en Vooruitblik2009
De ontwikkelingen in landelijke wet- en regelgeving stellen alle provincies voor dezelfde opgaven. Zij staan voor dezelfde vragen en dienen op dezelfde punten hun eigen organisatie in te richten, kaders te stellen of afspraken met andere overheden te maken…
Nieuwegein – Implementatie omgevingsvergunning
Katalysator voor dienstverlening. In 2008 heeft de gemeente Nieuwegein een ambitieuze visie opgesteld voor de invoering van de omgevingsvergunning. Arena Consulting vervult de rol van projectleider om uitvoering te geven aan deze visie…
Spijkenisse – Doorlichting sector Stad en Wijk
De gemeente Spijkenisse werkt aan een stroomlijning van de organisatie als geheel. Belangrijke elementen daarin zijn een sterkere focus op de kwaliteit van de dienstverlening, (op termijn) een transformatie van…
Gorinchem – toekomstige organisatie VTH-taken
De gemeente Gorinchem bereidt zich voor op de VTH-toekomst. Op verschillende onderdelen zijn trajecten/projecten…
Utrecht – beleid externe veiligheid
In verband met de toenemende ruimtevraag vanuit de regelgeving voor externe veiligheid (EV), de introductie van BEVI…
Helmond – Toekomstige organisatie taakveld milieu
In opdracht van de gemeente Helmond onderzoekt de Arena Consulting Group de mogelijke en wenselijke andere vormen…
Oss – Toekomstige organisatie vergunningverlening en handhaving
Rond het taakveld vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) dienen zich veel veranderingen aan. Zowel…
IPO – Position paper VTH-Delta provincies
De provincies hebben enerzijds ambities geformuleerd over hun toekomstige rol in het milieubeleid: een duurzame ontwikkeling…
IPO – positionpaper handhaving
De stroom aan ontwikkelingen rond vergunningverlening, toezicht en handhaving, heeft geleid tot het IPO het project ‘VTH-Delta’.
Nieuwegein – Netheid van de stad
Het bestuur van de gemeente Nieuwegein heeft de ‘Visie op Nieuwegeinse handhaving’ vastgesteld. De visie beschrijft…
Ministerie VROM – Discussieleiding uitvoeringsprogramma reactie Mans
In de eerste maanden van 2009 heeft de rapportage van de Commissie Mans over de adequate uitvoeringsstructuur…
IJsselstein – ICT Voorzieningen voor Wabo
De gemeente IJsselstein heeft de laatste jaren enkele stappen gezet om tot een meer integrale uitvoering van de vergunningverlening…
RMD – Positionering dienstverlening externe veiligheid
De Regionale milieudienst (RMD) midden- en westbrabant adviseert en ondersteunt overheden in een breed palet van milieu- en omgevingsvraagstukken.
Spijkenisse – Projectleiding Wabo
De gemeente Spijkenisse wil op het moment van inwerkingtreden van de Wabo volledig klaar zijn om omgevingsvergunningen…
De gemeente Leudal heeft de Wabo gebruikt als vliegwiel.
De gemeente Leudal heeft de Wabo gebruikt als vliegwiel om de klantgerichtheid van de vergunningverlening, toezicht en…
Brandweer Noord Limburg – Procesbegeleiding externe veiligheid
Door zowel de medewerkers van het Regiobureau van de Brandweer Limburg-Noord, als door ambtenaren en bestuurders van gemeenten, wordt geconstateerd dat de advisering rond ruimtelijke ontwikkelingen door het Regiobureau…
Oss – Optimalisering bedrijfsvoering
In de gemeente Oss verzorgen twee afdelingen de vergunningverlening en handhaving voor de fysieke omgeving. Deze afdelingen maken gebruik van systemen, instrumenten en documenten voor de bedrijfsvoering…
Oss – Uitvoeringskaders handhaving buitengebied en energiebeleid
De gemeente Oss heeft een traject ingezet om te komen tot een modernisering van de handhavingsaanpak. Belangrijk onderdeel…
Regio Rivierenland – procesbegeleiding discussie geluidbeleid
Voor het pilotproject Gebiedsgericht Geluidbeleid heeft Arena Consulting de procesbegeleiding van de discussiebijeenkomst met de gemeenten van de Regio Rivierenland verzorgd. De procesbegeleiding betrof het voorzitterschap en de discussieleiding rondom de volgende twee vraagstukken…
Middelsee gemeenten – samen handhaven, samen organiseren
De gemeenten Ferwerderadiel, Leeuwarderadeel, Het Bildt en Menaldumadeel – de Middelseegemeenten – werken op…
Utrecht – Coördinator luchtkwaliteit
Een adviseur van Arena Consulting gaf vanaf april 2005 tot 2009 invulling aan de rol van coördinator luchtkwaliteit van de stad Utrecht. In die functie is hij, voor wat betreft de problematiek voor luchtkwaliteit, verantwoordelijk voor de aansturing…
Tilburg – proces- en productbeschrijving
De Arena Consulting Group heeft de gemeente Tilburg ondersteund bij het ontwikkelingsproces van enerzijds de productenstructuur…
Utrecht – interim hoofd mileukwaliteit
Sinds november 2005 vult Arena Consulting als interim-manager de functie in van Hoofd Bureau Milieukwaliteit. Het betreft hier een gedeelde functie, waarbij de nadruk ligt op het dagelijks management van de disciplines voor geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid…
IJsselstein – gemeentebrede organisatie vergunningverlening en handhaving
De gemeente IJsselstein heeft in het verlengde van het landelijke project ‘Professionalisering van de handhaving’ besloten…
Provincie Noord-Brabant – impuls handhavingssamenwerking
De handhavingssamenwerking in Noord-Brabant kent een lange traditie. Deze staat dan ook niet ter discussie. De partners…
Utrecht – Management Bureau Vergunningverlening en Handhaving
De afdeling Milieu & Duurzaamheid van de gemeente Utrecht bestaat uit drie bureaus en één stafafdeling. Anno 2005 vindt managementsturing bij ieder van deze bureaus op een eigen wijze plaats…
LOM – pilots Kernbepalingen milieuhandhaving
In de handhaving van de milieuwetgeving spelen zowel bestuursrecht als strafrecht een belangrijke en zowel samenhangende…
Utrecht – programmering milieu en duurzaamheid
De afdeling Milieu & Duurzaamheid van de gemeente Utrecht bestaat uit drie diensten en één stafafdeling. Managementsturing vindt bij ieder van deze diensten op een eigen wijze plaats. Iedere dienst hanteert eigen registratiesystemen en eigen instrumenten binnen de planning…
Milieudienst IJmond – procesbegeleiding milieuvisie
De milieudienst voert de milieutaken uit voor de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen. Referentiekader voor de…
Regionale implementatie van de omgevingsvergunning
De gemeenten Anna Paulowna, Schagen, Zijpe, Harenkarspel, Wieringermeer en Niedorp hebben eind 2007 – begin 2008…
‘s-Hertogenbosch – Optimaliseren vergunningverlening en handhaving
De gemeente ‘s-Hertogenbosch beschikt over een robuuste organisatie voor de vergunningverlening en handhaving in de fysieke leefomgeving. Toch heeft de gemeente…
IPO – Borging provinciale regietaak handhaving
De provincie hebben op terreinen als (gemeente)financiën, jeugdzorg, waterbeheer en ruimtelijke ordening een bestuurlijk toezichthoudende rol. Een dergelijke rol hebben ze sinds 2002 ook in het kader van de (milieu)handhaving…
Provincie Zeeland – zelfevaluatie en intervisie handhaving
De handhavingspartners in Zeeland willen een methodiek die zowel kan worden gebruikt voor zelfevaluatie en verantwoording als voor intervisie. De methodiek die wordt ontwikkeld gaat enerzijds uit van bestaande methoden die door de partners worden gebruikt…
Weststellingwerf – Procesmanagement ‘Outsourcing VROM-taken
In het verlengde van het ontwikkeling plan van aanpak voor de ‘outsourcing VROM-taken’ is de periode 2007 en 2008 gereserveerd om dit proces te doorlopen. In het proces staan o.m. de volgende onderdelen centraal…
LOM – Stramien methoden uitvoering handhaving
De afgelopen jaren zijn er tientallen documenten opgesteld die onder het kopje ‘handhavingsuitvoeringmethoden’ (HUMs) kunnen worden geschaard. Het LOM heeft Arena Consulting gevraagd…
Provincie Noord-Holland – Audit handhavingsorganisatie
De provincie heeft de Arena Consulting Group een audit laten uitvoeren bij de haar handhavingsorganisatie. Het betreft de drie units die met (milieu)handhaving…
RIZA / ministerie van V&W – Scenario’s omgaan met beleidsevaluaties
Het DG Water van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil beleidsevaluaties een meer vaste plaats in de beleidscyclus geven.
Eindhoven – Ontwikkeling milieumonitor
De ambtelijke verantwoordelijkheid voor een adequate uitvoering van de milieutaken in de gemeente Eindhoven berust bij de Sector Strategie van de…
Provincie Noord-Holland – audit sector vergunningverlening
De provincie Noord-Holland heeft de afgelopen jaren veel geinvesteerd in het bedrijfsmatiger werken. Dit heeft onder…
‘s-Hertogenbosch – doorlichting afdeling milieu
De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft binnen de dienst stadsontwikkeling een integrale afdeling milieu met circa 50 medewerkers…
Schagen c.a. – Opgaven toekomstige vergunningenproces
Door de gemeenten Schagen, Zijpe en Anna Paulowna worden (in het kader van één ambtelijke (SETA) organisatie)…
Provincie Noord-Holland – Ondersteuning regiegroep
De regiegroep handhaving van de provincie Noord-Holland voert in het kader van haar taak onderzoeken en evaluaties uit…
Reimerswaal – Audit handhaving
De gemeente Reimerswaal heeft de milieusamenwerking met enkele buurgemeenten opgezegd. Met het oog op de kwaliteit van de handhaving…
Barneveld – Doorlichting afdeling BOR
In 2002 is een nieuwe gemeentelijke organisatie ontworpen en is een nieuwe bedrijfsfilosofie geïntroduceerd…
Provincie Noord-Holland – Implementatieaudits
Een onderdeel van de provinciale regierol is het vijfjaarlijks uitvoeren van kwaliteitsaudits bij alle handhavingsinstanties…
Amersfoort – Analyse gevolgen BAG voor VTH-taken
In het verlengde van de opdracht voor de integratie van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving (VTH)…